3 Tips voor Google Mijn bedrijf

Met deze handige tips scoor je beter in Google. Minimale inspanningen met een maximaal resultaat. Het is eigenlijk een kwestie van goede gewoontes.
Website laten maken Emmen

Als ondernemer wil je dat je bereikbaar bent voor je klanten. Maar het is niet altijd even makkelijk – zeker als startende ondernemer – om klanten te vinden. Of beter gezegd, om je te laten vinden door jouw klanten. Misschien heb jij net een website laten maken, en valt het verkeer op je website je wat tegen. Of wellicht overweeg je een Google optimalisatie campagne (SEO)…

Waar begin je, en wat moet je hiervoor doen in Google land? Als dit je aanspreekt, lees dan even verder. Ik heb namelijk 3 tips voor je, waarmee je zonder een grote inspanning én voor 0 euro het bereik van jouw bedrijf flink kunt vergroten. 

De basis

Voordat we aan de tips beginnen, eerst even een klein stukje context. Misschien heb jij net een website laten maken, terwijl je de klanten nog niet van je af hoeft te slaan. “Hoe kan dat nou weer, ik heb toch een website?” In de basis wordt een website gevonden door de content die op de website zelf staat. Een simpel voorbeeld: schrijf je over ‘Hovenieren in Ter Apel’, dan wordt je gevonden op ‘Hovenier Ter Apel’. Dit is SEO in een notendop. 

En natuurlijk is SEO op je website een stuk breder dan dat, máár daar gaan we het vandaag dan ook niet over hebben. Deze off-site vindbaarheid-tips zitten dichter bij de bron, ze gaan namelijk over ‘Google mijn bedrijf’. Ook wel het hol van de leeuw van de Google vindbaarheid. 

Voor deze tips is het dus handig als je Google mijn bedrijf al hebt aangemaakt. Heb je nog geen Google mijn bedrijf account aangemaakt? Klim dan dírect even in de telefoon (06 1388 6247), dan praat ik je er even gratis doorheen. 

Het aanmaken van een account kan op deze pagina

Google mijn bedrijf

Jouw Google mijn bedrijf account is 9 van de 10 keer het eerste wat klanten van je zien. Hier show je alle nuttige info die klanten van je willen weten: openingstijden, contactgegevens, enzovoort. Het is dé plek waar klanten kennismaken met jouw bedrijf, op een kortstondige en directe manier. 

Op deze plek wordt er in een paar seconden beslist met wie de klant zaken gaat doen. Ga maar eens na, je zoekt een winkel of bedrijf (we halen even weer de hovenier erbij), wat is het eerste wat je doet? Even Googlen! Even kijken wie er allemaal in de buurt zitten, en in een paar seconden heb je besloten om op het website- of belknopje te drukken. Dit gaat allemaal erg snel, dus eerste indrukken tellen!

Met dit in ons achterhoofd, wordt het nu tijd om mijn tips met jullie te delen. Waarmee je snel én effectief jouw vindbaarheid vergroot. De tips kosten allemaal weinig tijd, het is meer een kwestie van goede gewoontes. 

Tip 1 - Reviews

Bedrijven met meer Google reviews worden beter getoond in Google en stralen meer betrouwbaarheid uit. Maak er daarom ook een gewoonte van om élke klant om een review te vragen. Vanuit Google mijn bedrijf kan je handig een linkje delen, waardoor de klant dit gemakkelijk en snel kan doen. Zelf deel ik deze linkjes vaak via whatsapp. 

Wil je hierin een stapje verder gaan? Dan kan je de klant natuurlijk vragen om de juiste woorden in de review te droppen. In principe geldt hier – net zoals op websites – de content in de reviews helpen bij je vindbaarheid. Doe je dit liever wat minder direct, dan kan je de klant ook een sturende vraag stellen bij de review. “Zou jij eens willen vertellen hoe jij het website laten maken hebt ervaren?” Grote kans dat de klant daardoor de woorden gebruikt waarop jij graag gevonden wilt worden. 

En krijg je een review? Maak dan ook gebruik van de kans om even te reageren. Drop nog wat extra zinnen met relevante ‘keywords’ om jouw bedrijf te promoten. Eigenlijk vertel je Google hiermee indirect waarover jouw bedrijf gaat. Maak het Google daarmee makkelijker om te bepalen dat jouw bedrijf relevant is om te tonen bij bepaalde zoektermen. 

Tip 2 - Relevante posts

Je post vast wel eens wat voor je bedrijf op social media. Wellicht ben je hier zelfs via LinkedIn beland. En anders is er vast andere informatie die jij nu al deelt met de wereld. Nieuwe projecten, mijlpalen, succesjes en ga maar door. Dit is allemaal content, waarop je gevonden kán worden in Google, wat gaat over jouw bedrijf. Máár, dan moet het daar wel staan, in Google. 

Google mijn bedrijf leent zich daar ook uitstekend voor. Nu je toch al informatie aan het delen bent, kan je dit platform net zo goed meenemen. Extra relevante content = extra vindbaarheid in Google. Extra vindbaarheid, op de plek waar klanten jouw bedrijf vaak voor het eerst zien. 

Tip 3 - Aantrekkelijke foto's

Een handig medium voor de eerste indrukken zijn aantrekkelijke foto’s. Google laat je beeldmateriaal toevoegen op Google mijn bedrijf. Kies hier pakkende en doeltreffende foto’s. Het kan maar zo een van de eerste dingen zijn die de klant van je ziet. 

Je hebt vast nog wel leuke foto’s op je website, een leuk project of iets anders pakkends, gebruik ze vooral! Deze tentoonstelling is een uitgelezen kans om even te laten zien wat je kan. Eerste indrukken tellen, óók hier, en dan kan wat extra overtuiging richting de klant geen kwaad. 

Extra tip

Nu we hier toch zijn, en jij misschien al in je Google mijn bedrijf account bent gedoken… is het handig om alles nog even bij langs te lopen. Oftewel, klopt alles nog? Zijn de openingstijden nog juist? Kloppen alle contactgegevens? Staat het linkje naar jouw website nog goed? Zijn er nog andere suggesties van Google voor aanpassingen aan mijn account? Loop alles eens even bij langs en kijk waar je verbeteringen kunt aanbrengen. 

Aan de slag

Kortom, om jouw vindbaarheid te vergroten zijn er genoeg opties. SEO is hiervan een hele effectieve, maar brengt ook een kostenplaatje met zich mee. Gelukkig zijn er in het Google hol van de leeuw (Google mijn bedrijf) ook een aantal technieken die impact gaan hebben op jouw Google vindbaarheid. En dit geheel kostenloos. Het is eigenlijk meer een kwestie van goede gewoontes en bijhouden!

Afsluitend, wil ik je graag bedanken voor het lezen deze post. Ben je nou benieuwd wat ik nog meer doe? Bekijk dan ook eens mijn Homepage. Bij vragen, bel, app of mail mij gerust. 

Delen:

Meer berichten

By Artistique

Link naar de website: www.byartistique.nl By Artistique wilde graag een website voor haar vijf kapsalons in regio Deventer laten maken. Het doel van de klant

Vaselientje Vertelt

Link naar de website: www.vaselientjevertelt.com In samenwerking met Amsterdam Academy Press hebben wij Joosje Asser geholpen met het zelfstandig uitgeven van haar boek. Joosje heeft het

FC Ter Apel ’96

Link naar de site: FC Ter Apel ’96  Voor FC Ter Apel ’96 hebben we een website gemaakt m.b.v. het platform Voetbalassist. De website wordt

PB Coachingsolutions

Wanneer je een website maakt, leer je duidelijk aangeven wat jouw bedrijf uniek maakt. Het verhaal van jouw bedrijf zet je dan zo overzichtelijk, duidelijk

Stuur mij een bericht